În perioada 16-20 iulie 2018, reprezentanții APL-urilor din raioanele Cahul și Leova, ai operatorilor de aprovizionare cu apă și canalizare (AAC) din cele două raioane și managerii proiectelor AAC au efectuat o vizită de studiu în județul Satu Mare, România. Scopul evenimentului a fost preluarea bunelor practici și schimbului de experiență în domeniul cooperării inter-comunitare a sectorului AAC. Vizita a fost susținută și organizată prin intermediul proiectului „Modernizarea Serviciilor Publice Locale în Republica Moldova”, implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) și, cu suportul logistic al S.C „Apaserv” Satu Mare.

În primele două zile (16-17 iulie), delegația s-a întrunit cu reprezentanții operatorului regional S.C. „Apaserv” Satu Mare, cu administrația publică locală a municipiului Carei și a orașului Tășnad. De asemenea, au efectuat vizite la stația de tratare a apei potabile din comuna Doba. La întrunirile care au avut loc, reprezentanții operatorului regional S.C. „Apaserv” le-au vorbit participanților despre serviciile de alimentare cu apă și canalizare în județul Satu Mare în baza exemplului municipiului Carei; care este scopul contractului de delegare a gestiunii serviciilor AAC; evoluția serviciilor AAC în municipiul Carei; precum și despre metodele de abordare în reducerea pierderilor.

În a treia zi (18 iulie), delegația din Republica Moldova a vizitat orașul Negrești-Oaș, unde s-a întrunit cu reprezentanții administrației publice locale, cei ai Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI), dar și ai operatorului regional S.C. „Apaserv”. Cei din urmă le-au vorbit despre guvernanța corporativă la societăți AAC la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acționar unic sau majoritar; despre evoluția serviciilor AAC în orașul Negrești-Oaș; și au efectuat o vizită la stația de epurare din comuna Livada.

Aurelia Fedorca, primarul orașului Negrești-Oaș: „Pentru noi cea mai mare provocare a fost lucrul cu oamenii, și anume, să îi convingem prin campanii de informare și conștientizare despre necesitatea achitării taxelor pentru un serviciu calitativ de aprovizionare cu apă și canalizare. Vorbiți cu oamenii!…”.

În ziua a patra (19 iulie), au fost organizate întruniri cu reprezentanții Primăriei municipiului și ai Consiliului Județean Satu Mare, reprezentanții Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI), dar și ai operatorului regional S.C. „Apaserv”. Totodată, delegația a participat la o Ședință a Consiliului Județean Satu Mare, în care a fost votată accederea la ADI în calitate de membru a două noi localități. De asemenea, reprezentanții de la S.C. „Apaserv” și de la ADI au făcut o prezentare despre evoluția regionalizării serviciilor AAC și cadrul instituțional, metode de reducere a pierderilor de apă, dar și despre provocările și problemele cu care s-a confruntat operatorul regional din județul Satu Mare.

Darius Bor, director financiar „Apaserv”: „Cel mai important principiu în procesul de regionalizare este cel al solidarității. Nu aveți cum reuși dacă nu puneți solidaritatea în capul mesei… Cunoștințele dau roade doar atunci când acestea sunt împărtășite”.

Csaba Pataki, președintele Consiliului Județean Satu Mare: „Implementați și folosiți tehnologii noi, chiar dacă vă vor costa mai mult la faza incipientă. Ulterior însă, la mentenanță, veți avea doar de câștigat și nu veți avea cheltuieli mari care să vă distrugă ca și organizație”.

În ultima zi a vizitei de studiu (20 iulie) delegația a făcut o deplasare în Ungaria, unde a vizitat două localități: Nyírbátor și Nyíregyháza. Aici s-au organizat întruniri cu reprezentanții operatorului regional AAC „Nyírségvíz”, unde directoarea a prezentat informație despre procesul de regionalizare a serviciilor AAC în Ungaria, tarifele în domeniu AAC și alte detalii, precum și despre operatorul regional „Nyírségvíz” și activitatea acestuia.

Attila Németh, viceprimarul orașului Nyírbátor: „Zece ani în urmă, în 2007 am delegat activitatea ce ține de aprovizionare cu apă și canalizare către operatorul regional. Și acum cred că a fost cel mai bun lucru care l-a făcut primăria în acest sens, pentru că de aceste servicii trebuie să se ocupe oamenii din domeniu și cei calificați”.

Istvánné Szabó, directoarea „Nyírségvíz”: „Informarea și relațiile cu publicul este una din cele mai mari priorități pentru noi. Oamenii sunt cel mai important element în procesul de asigurarea cu apă și canalizare de calitate”.

******************
Victoria Ciobanu, managerul local al MSPL/AAC Cahul: „Vizita a fost foarte eficientă, pentru că ne va ajuta la realizarea cu succes a activităților proiectelor AAC, mai ales la compartimentul cooperare inter-municipală. Datorită bagajului de cunoștințe și a experienței preluate, planificăm în viitorul apropiat să inițiem o colaborare bilaterală mai strânsă dintre S.C. „Apaserv” Satu Mare și S.A. „Apă-Canal” Cahul. Despre aceasta vom discuta în cadrul ședințelor Consiliului de administrare a S.A. „Apă-Canal” Cahul și în a ședințelor Comitetului Director al MSPL/AAC Cahul”.

Eugen Mutaf, primarul satului Iargara, raionul Leova: „Experiența pe care am acumulat-o în această deplasare ne dă speranțe că proiectul care este în curs de implementare și care este finanțat de Guvernul Germaniei ne va facilita comunicarea și procedura de delegare a serviciilor AAC de la primăria Iargara către operatorul S.A. „Apă-Canal” Leova”.

******************

Proiectul „Modernizarea Serviciilor Publice Locale în Republica Moldova” (MSPL) este implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) în parteneriat cu Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului al Republicii Moldova și sprijinit financiar de Ministerul German pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (BMZ), Uniunea Europeană, Guvernul României, Guvernul Suediei și Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC).