Agenția pentru Eficiență Energetică (AEE) a organizat un Atelier de lucru pentru autoritățile publice locale, cu tematica: “Situația, tendințele și oportunitățile de dezvoltare a Sistemului de Iluminat Public în Republica Moldova”.

De fapt, evenimentul le-a oferit majorității participanților posibilitatea să analizeze mai bine problema iluminatului public. Doar până în prezent mulți consideră că înlocuirea becurilor simple cu cele LED în felinarele vechi poate economisi resurse și îmbunătăți viața locuitorilor orașelor, care vor avea posibilitatea să circule pe străzile modern iluminate. Totul însă, e cu mult mai complicat… 

Pentru început, voi aduce spre examinare datele statistice, prezentate de specialistul AEE Ion Cozma.

Conform datelor Biroului Național de Statistică, în anul 2013 lungimea totală a proțiunilor și cheiurilor de străzi ilumintate a constituit 2,3 mii km (ceea ce e cu 100 km mai puțin în comparație cu anul 2010). Mai mult, gradul de acoperire a străzilor cu iluminare a fost la nivel maxim 6 ani în urmă și a constituit 69,5%. În anul 2013 acesta a scăzut până la 65,6%. Acestea sunt cele mai recente date referitoare la sistemul de iluminat.

Cu toate acestea, consumul de energie în țară este într-o creștere continuă, inclusiv și cel al iluminării publice.

La fel, merită de menționat faptul că în orașele europene ponderea iluminatului din consumul total de energie electrică constituie 5-10%. În Bălți aceasta este de 1,9%, în Chișinău – 2,9%, în București (pentru comparație) – 2,7%.

Apropo, în anii 2007-2015 din bugetul Moldovei au fost alocate 114,2 mil. de lei pentru modernizarea sistemului de iluminat public. Mai mult, au fost cheltuite 26 mil, de lei pentru instalare a 7 mii de felinare în Bălți și 22 mil. de lei pentru 409 de felinare în Chișinău.

Timp de acești ani, Guvernul a cheltuit 146,6 mil. de lei (inclusiv contribuția autorităților locale). Această sumă a fost folosită pentru modernizarea iluminării a 721,8 km de străzi. La fel, au fost înlocuite 20 118 de felinare.

În aceste scopuri Fondul pentru Eficiență Energetică a primit, în anul 2015, 50 mil. de lei. Încă 8 mil. au fost alocate de Fondul SuPDEP al Uniunii Europene, care sunt implementate în anii 2015-2016.

Acum e posibil de analizat eficiența investițiilor efectuate și ce a reușit să facă Institutul Național de Metrologie (INM), având la dispoziție iluminarea pentru cinci străzi modernizate, unde sunt amplasate 1550 de felinare.

Directorul Laboratorului de Încercări ale Produselor Industriale din cadrul INM, Grigore Cernica a menționat că toate calculele au fost efectuate la nivelul bordurii (30 cm de la sol) și a prezentat 5 grafice de referință. Conform normelor europene, limita superioară de măsurare este la nivelul de 15 lx/m.p., cea inferioară – 5,5-6 lx/m.p.
 
Doar unul din graficele prezentate corespundea normelor susmenționate, excluzând un punct. În schimb, în alt grafic doar unele vârfuri traversau granița inferioară, iar 85% din măsuri erau amplsata mai jos de linia respectivă. 

“Planificarea incorectă a modernizării sistemului de iluminat duce la două consecințe negative, – a spus domnul Cernica. – Prima: pe stradă apar fâșii luminoase și întunecate. Astfel, șoferul permanent simte asupra lui “efectul de tunel”, când automobilul trece brusc de la zona luminoasă la cea întunecată. Acest fapt duce la o orbire temporară și mărește pericol de accident.

A doua consecință negativă este utilizarea becurilor cu LED, cu temperatura de culoare de 6000 Kelvin (culoarea albă rece). Acest fapt, la fel, duce la orbirea temporară a șoferului”. (De exemplu, un bec cu puterea de 60W are temperatura de 2700 K, care se numește “alb cald” sau “worm white”, – n.r.).

Becurile de 6000 K sunt mai ieftine. Grigore Cernica a explicat pentru mybusiness.md cauza prețului scăzut. “Primele diode, care au fost produse pentru becurile LED aveau temperatura de 7000-8000 K, – a spus el. – Cu timpul, aceasta a început să scadă, pentru a ajunge la valoarea obișnuită de 2700-3000 K. Însă, în scopul de a folosi aceste becuri e nevoie de modernizarea continuă a tehnologiilor. Cea mai optimă lumină pentru stradă este de 4000 K”.

La fel, specialistul a menționat, că modernizarea iluminatului public necesită dezvoltarea proiectelor speciale și obținerea permisiunii pentru fiecare felinar, ceea ce este complicat. Totuși, n-ai încotro. Doar Primăria plătește bani, însă nu obține rezultate dorite. Acestea constau nu doar în economisirea energiei, dar și în securitatea și confortul pe care trebuie să-l primească oamenii mergând noaptea pe stradă.

La Atelierul AEE a fost prezentat și Ghidul privind implementarea unui proiect de modernizare și reabilitare a sistemului de iluminat public. Este un document mic, unde sunt prezentate principiile de bază pentru rezolvarea problemelor date și indicarea acțiunilor concrete, pe care trebuie să le întreprindă autoritățile publice locale, pentru a obține finanțarea.

În prezent, în aceste scopuri au fost identificate trei instrumente de bază. Primul – Fondul pentru Eficiență Energetică (50 mil. de lei), care poate acoperi până la 75% din costul total al proiectului.

Al doilea – proiectul Comisiei Europene, care finanțează trei proiecte în Ocnița, Soroca și Cantemir. Suma totală de finanțare este de 400 mii de euro (autoritățile publice locale au contribuit cu 100 mii de euro).

Al treilea – contractele după modelul ESCo/EPC. Este o nouă direcție de perspectivă, unde investițiile nu sunt efectuate de autoritățile publice locale, ci de companii specializate. După, timp de 5-10 ani resursele alocate sunt returnate din banii economisiți de beneficiarii proiectului.